موقعیت شهر :

نسیم شهر با جمعیتی بالغ بر200  هزار نفر (سر شماری سال 1395) 15 کیلو متری جنوب غربی کلانشهر تهران واقع شده است .

این شهر مرکزد بخش بوستان و از توابع شهرستان بهارستان می باشد .

جمعیت شهر غالبا از مهاجرین استان های آذری زبان شمال غربی کشور میباشد . نزدیکی به کلانشهر تهران تهران ، فرودگاه بین المللی امام خمینی و مهرآباد ، مجاورت با راه آهن تهران – خرمشهر ، آزاده راه تهران ساوه ، جاده قدیم ساوه پایانه حمل و نقل کالای غرب استان تهران و این ... شهر را از نظرموقعیت ارتباطی در شرایط مناسبی قرارداده است . برخورداری ازاین موقعیت زمینه رشد و توسعه سریع شهر را طوری فراهم نموده است که در دوره زمانی کمتر از چهار دهه جمعیت شهر از صفر به بیش از 200 هزار نفر برسد سرعت جمعیت پذیری شهر توام با ضعف برنامه ریزی و تامین خدمات و زیر ساخت های شهری مناسب کمبودهایی مانند کمبود سرانه های عمومی (آموزشی ،فضای سبز ، ورزشی ، درمانی و ...)را بر جای گذاشته است .

 

مشخصات فرهنگی اجتماعی نسیم شهر :

سابقه سکونت در روستاهای ادغام شده در نسیم شهر (وجه آباد ، احمد آباد و اسماعیل آباد ) با استناد به آثار و بقایای قدیمی موجود از جمله درخت کهنسال در وجه آباد ، قلعه اسماعیل آباد ، تپه های باستانی و دیگرآثار تاریخی نشان از سکونت بیش از هزار سال دارد . و طبق اولین دوره سرشماری رسمی در سال 1335این منطقه دارای سکونتگاههای روستایی ذکر شده بوده است .

 

آثار تاریخی و باستانی :

آثارو بقابای باستانی در نسیم شهر بیانگرسابقه دیرینه سکونت دراین منطقه می باشد که برخی از این آثار عبارتند از :

 

تپه باستانی حصارک و وجه آباد :

با توجه به نمونه های سفال بدست آمده از محوطه این تپه ها قدمت آن به دوران تاریخی بعد از میرسد . این تپه ها در 16 شهریور 1383 با شماره ثبت 11067 به عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

درخت کهنسال وجه آباد :

در محله وجه آباد نسیم شهر درخت کهنسال وجود دارد که عظمت و تنومندی آن به سابقه سکونت و قدمت این منطقه اشاره دارد .این درخت در محله وجه آباد واقع در خیابان ولیعصر جنب مسجد مسلم ابن عقیل می باشد . که از نوع چنار می باشد دارای عمری معادل 700 سال است و دور تنه آن بی از 5/10 متر می باشد . علاوه بر جنبه تاریخی ، این درخت یکی از شاخصه های طبیعی و زیستی نسیم شهر است  .درخت چنار وجه آباد با قدمتی 600 سال قطری در حدود 5/10 متر دارد .این اثر علاوه براینکه جنبه تاریخی دارد از آن خالی از لطف نیست . بنظر میرسد که حفاظت از این اثر می بایست بیشتر مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا در معرض تخریب قرار نگیرید .

امامزاده حسن (ع):

این بقعه در جنوب محله اسماعیل آباد نسیم شهر واقع شده است . بنای اولیه امام زاده دارای پلان مدور با پوشش گنبدی کم خیز از مصالح آجرو خشت بوده است . ضلع شرقی بنا نیز دارای یک شبستان با پلان مستطیل و یک ایوان ستوندار می باشد . ساکنان و اهالی پیرموان این بنای زیارتی از مهاجران جویای کار شهر بابک و یزد بوده اند که طی سالهای گذشته نسبت به احیای این بنای فرهنگی مذهبی اقدام نموده اند .امامزاده مدفون در این محل از فرزندان امام سجاد (ع) میباشد .

امامزاده سید لطیف (ع) :

بقعه متبرکه امامزاده سید لطیف (ع)یکی از اماکن مقدس نسیم شهر است که در محله وجه آباد قرار گرفته است . این امامزاده از نسل امام موسی کاظم (ع) می باشد .

 دیگر آثار تاریخی که نشان دهنده اهمیت ارتباطی به دلیل قرار گیری در مسیر جاده باستانی ابریشم و سابقه سکونت در این منطقه می باشد .

 

 

اماکن فرهنگی :

 

-کتابخانه شهید باهنر

کتابخانه عمومی شهید باهنر نسیم شهر در زمین اهدایی شهرداری نسیم شهر به مساحت 500 متر مربع احداث شده است . این کتابخانه دارای بیش از 12000 جلد کتاب و شامل بخش های : مخزن ، مرجع نشریات ادواری ، بخش کودک و نوجوان ، سالن مطالعه می باشد .

 

-کتابخانه خاتم الانبیاء و فرهنگسرای قلم

کتابخانه خاتم الانبیاء یکی از کتابخانه های فعال نسیم شهر می باشد که با قرار گیری در طبقه فوقانی سالن اجتماعات موجود یک مجموعه فرهنگی را باعنوان فرهنگسرای قلم شکل داده و به فعالیت فرهنگی شهر رونق می دهد. این کتابخانه درسال 1385 سالروز و لادت با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) افتتاح گردیده است.

 

-کتابخانه شهیدچمران

کتابخانه عمومی شهید چمران یکی دیگر از کتابخانه های فعال نسیم شهر می باشد که در یکی از کوچه های خیابان شهید چمران نسیم شهر واقع شده ومورد استفاده شهروندان نسیم شهر میباشد .

 

  اماکن مذهبی

 

-امامزاده ها

 به فرموده مقام معظم رهبری ، بقاع متبرکه باید به قطب های فرهنگی جامعه تبدیل شوند. فعالیت های فرهنگی در امامزادگان و ارتباط مستمر جامعه با این اماکن مقدس سببب ارتقای فرهنگ عمومی جامعه می شود . امامزاده ها مورد احترام و علاقه مسلمانان به ویژه شیعیان هستند. همانطوری که در توضیحات مربوط به آثار و بناهای تاریخی بطور مختصر اشاره شد نسیم شهر دارای دو مکان متبرکه به نام امامزاده حسن (ع) و سید لطیف (ع) می باشد که این دو مکان به مراکزفعالیت های فر هنگی و مذهبی در نسیم شهر تبدیل شده اند.

 

-مساجد

نقش آفرینی مساجد در تمامی عرصه های و شئون جامعه اسلامی ، سبب توسعه و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی بوده است . همچنان که مساجد در عصر نبوت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)و ائمه معصوم (ع) کارکردی فراتر از برگزاری مراسم عبادی داشته در اعصار بعد هم کم و بیش این رسالت را به دوش کشیده و کارکردی ویژه پیدا کرده است . لذا در دنیای پیچیده امروزی ، احیا ، حفظ و توسعه جایگاه مسجد که می بایست در زمینه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و ....دارای نقش باشد .

در نسیم شهر مساجد و حسینه های زیادی وجود دارد که علاوه برانجام فریضه های واجب مانند نمازهای یومیه و ... در مواقع خاصی مانند محرم ، صفر و رمضان مراسم دعا ، روضه و سوگواری در آن برگزار می شود و همچنین مصلی بزرگ امام خمینی (ره) این شهر محل تجمعات عظیم در مراسمات خاص مانند برگزاری نماز عید فطر ، برگزاری نمازجمعه و ... می باشد که در آینده این مکان نیز به یکی از قطب های مهم فرهنگی مذهبی در نسیم شهر تبدیل خواهد شد .

 

حسینه ها و هیات های مذهبی :

هیات های مذهبی سرمایه معنوی و اجتماعی و چشمان بیدار و بینای جامعه هستند . هیات های مذهبی بعنوان یک تشکل مردمی با فعالیت فرهنگی – مذهبی در نسیم شهر با توجه به کمبود اعتبارات در خصوص فعالیت های فرهنگی – مذهبی جامعه نقش موثری درتقویت باورهای ، ارزشها و استقرار احکام و اخلاق اسلامی در همه روابط اجتماعی نقش بسزایی ایفا می نمایند . فعالیت های فر هنگی مذهبی چشم گیر و شاخص هیات های مذهبی در نسیم شهر بصورت برنامه های هفتگی ، ماهانه ، سالانه و ... یک جلوه خاصی هویت این شهر داده است بطوریکه شهرستان بهارستان و شهر نسیم شهر را بعنوان پایتخت شور و شعور عاشورایی معرفی نموده است .


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0